Het leven van Art van Toor (38) en Janneke Vroom (36) speelt zich af op één vierkante kilometer: wel zo gemakkelijk. ‘We doen veel zelf, terwijl we allebei toch fulltime werken.’

‘Jij wordt ook niet boos als ik een keer moet overwerken’

Art: „Ik begin op vrijdag al om zeven uur ’s ochtends met werken, zodat ik Fiene ’s middags om twee uur uit school kan halen. Dat vinden ze op mijn werk geen probleem: ik compenseer het op andere momenten. Ik werk bij Van Lanschot Bankiers. Kort gezegd houd ik me bezig met de risico’s die de bank loopt. Doordeweeks breng ik de kids meestal naar school. Dan loop ik tegen half negen de school uit en zit ik om tien over half negen achter mijn bureau.”

Janneke: „Ik werk bij EY, dat zit ook op de Zuidas. We werven op jaarbasis veel mensen. Ja, dat is best wel een fabriek die we draaien. De school van Fiene en de crèche van Jolijn zitten ook allebei op de Zuidas, in hetzelfde gebouw.”

Art: „Kindercampus Zuidas heet het – een crèche, naschoolse opvang, en basisschool in één. We kunnen ze dus mooi aan hetzelfde adres afleveren. Allebei kunnen we vanuit ons kantoor het schoolplein van de kinderen zien. En de kinderen kunnen vanuit het klaslokaal de torens zien. Papa, dat is jouw toren, mama dat is jouw toren, zeggen ze dan. Dat is wel grappig.”

Eén vierkante kilometer

Janneke: „Ons leven vindt eigenlijk plaats op één vierkante kilometer, dat maakt het wel gemakkelijk. We doen heel veel zelf, terwijl we allebei toch fulltime werken. We hebben wel een oppas, die komt op vrijdag.”

Art: „En een schoonmaakster. Onze ouders helpen in noodgevallen, als de kinderen een keer ziek zijn.”

Janneke: „We doen het ook echt samen. Art strijkt, bijvoorbeeld.”

Art: „Dat hoeft niet in het artikel!”

Janneke: „Ik raak echt geen strijkijzer aan. We hebben het niet zo zwart-wit afgesproken, maar hij heeft gewoon heel veel overhemden.”

Art: „Op zondagavond sta ik meestal overhemden te strijken en dan komt Janneke: ‘Ik heb nog een jurkje.’”

Janneke: „Koken doet hij ook meestal, ik op de woensdag.”

Art: „Ik vind het leuk om in het weekend naar de Albert Cuyp-markt te gaan, een visje te halen, en daar wat moois mee te maken. We hebben nu ook zo’n maaltijdbox. Of we er heel blij mee moeten zijn weet ik niet, want de meisjes eten er nog steeds niet van. Die willen gewoon kale groenten en kale pasta.”

Janneke: „Nou, ik ben wel meer gaan koken door die box. Want er zit een receptje in, dan weet ik wat ik moet doen.”

Bron: nrc.nl/next

Leave a Reply

