Wij hebben ons grondig verdiept in het miljardenproject dat “Zuidasdok” is gaan heten. Het bereikbaarheidsproject bevat ook mooie plannen voor het OV, maar werkt zeer nadelig voor de zo succesvolle spitsbussen 346 en 310, omdat ze -volgens berekeningen- in files zouden vastlopen. En er geen vluchtstrook beschikbaar is om langs die files te rijden.

Dit was voor Rover de reden om te protesteren tegen het voorgenomen Tracébesluit.
De gemeente Haarlem heeft ook bezwaar aangetekend tegen de verslechtering van de OV-verbinding met de Amsterdamse zuidas. In de provinciale staten heeft D66 vragen gesteld en in de Tweede Kamer heeft de ChristenUnie en GroenLinks een motie gemaakt om succesvolle buslijnen ruimte te laten. De prognoses van de verkeersdrukte op dit project wezen op een behoorlijke kans op files en hierin zouden de spitsbussen ook belanden en dus hun aantrekkelijkheid verliezen.

We hebben indringende gesprekken gevoerd met Rijkswaterstaat, Stadsregio Amsterdam en de provincie. Eind maart kregen we een officiële brief van het ministerie van I en M van de Directeur Wegen en Verkeersveiligheid over de achtergrond van de (nog aangehouden) motie.

Drie punten in deze brief zijn van belang:

Ten eerste: De prognose van Rijkswaterstaat is herberekend op basis van gegevens in deze economische crisistijd; de toekomstige verkeersdrukte wordt nu lager ingeschat. De op dit traject verwachte files zullen bij nader inzien uitblijven. Rover vraagt zich af hoelang deze nieuwe prognose geldend zal blijven.

Ten tweede: Het project Zuidasdok gebruikt alle fysieke ruimte om de verschillende vormen van verkeer te bedienen. Alleen met zeer hoge extra investeringen kan rijden over de vluchtstrook mogelijk worden gemaakt.

Ten derde: Rijkswaterstaat is “geen voorstander van het gebruik van vluchtstroken ten behoeve van busverbindingen”. Hierop heeft Rover-Haarlem al geantwoord dat bus 346 al 15 jaar dit traject rijdt en dat er nog nooit iets is gebeurd, hetgeen overeenkomt met ervaringen in den lande.

We hebben veel geleerd en blijven het project volgen, maar onze wens kan helaas niet vervuld worden.

Bron: Stichting Rover

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s