De gemeente Amsterdam doet er alles aan om de bereikbaarheid van de Zuidas te waarborgen. Enerzijds door te investeren in de infrastructuur en ondergronds parkeren. Anderzijds door samen met de bedrijven te zoeken naar mogelijkheden die leiden tot minder autoverkeer. Lysbeth van Silfhout, Projectleider Mobiliteitsmix bij ABN AMRO, vertelt hoe de bank het aantal autokilometers op de Zuidas vermindert. Een interview over e-bikes, thuiswerken, extra oplaadpunten, lockers en douches.

 

Duurzame kilometers

“Ons vervoersbeleid is gericht op duurzaamheid. ABN AMRO wil in 2020 klimaatneutraal zijn en leaseauto’s zijn verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van onze CO2-uitstoot. Daarom richten we ons op het verminderen van autokilometers. Want de meest duurzame kilometer is een niet gereden kilometer. Uiteraard gaat dit hand in hand met de bereikbaarheidsuitdagingen op de Zuidas, waar ons hoofdkantoor zich bevindt. Door de filedruk en beperkte parkeergelegenheid, moeten we andere opties aantrekkelijk maken.”

 

OV-jaarkaart en thuiswerken

“Zo hebben we de keuze voor een OV-jaarkaart voor medewerkers zonder leaseauto omgedraaid. Eerst kon je er een aanvragen, nu krijg je standaard een kaart. Waar je ook vanaf kunt zien. Deze aanpak werkt: maar liefst 60 procent houdt de kaart. Medewerkers met een leaseauto die vanuit het hele land incidenteel naar ons hoofdkantoor komen, stimuleren we in ons nieuwe beleid om op deze dagen de trein te pakken door ze een OV-kaart te geven. Hiermee kunnen ze zelfs op een dichtbij huis gelegen P+R station parkeren. Daarnaast maken we het zo makkelijk mogelijk om thuis of op een van onze andere locaties te werken.”

 

E-bikes

“Ook op het gebied van e-bikes zien we veel kansen. Door de opkomst van de elektrische fiets wordt de afstand die per fiets afgelegd kan worden behoorlijk vergroot. Vorig jaar hebben we een pilot gedaan met (high speed) e-bikes. De testers gaven de fiets een 8! Zelfs in de regen. Naast onze standaard fietsregeling, werken we daarom aan een regeling voor e-bikes. Verder komen er extra oplaadpunten, lockers en douches voor mensen die op de e-bike of fiets komen.”

 

Voorbeeldfunctie

“Ik heb laatst met Hello Zuidas gesproken over het P+R beleid. Nu is dat gericht op de binnenstad, maar ik vind dat deze speciale parkeertarieven ook moeten gelden voor mensen die naar de Zuidas reizen. Vooral als het Zuidasdok-project straks van start gaat. Om mensen uit de auto te krijgen, moet je ze verleiden en prikkelen. Het moet leuk en makkelijk zijn! Een tip voor andere bedrijven: laat de top het goede voorbeeld geven. Zo heeft een van onze managers deelgenomen aan de e-bike pilot en daarover geblogd. Hij was laaiend enthousiast!”

 

Tekst: Kika Samsom

Bron: Hello Zuidas

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s