De ‘negendaagse’ noemen de mannen het in de bouwkeet. “We hebben het tot in de puntjes voorbereid. Vanaf 1 augustus draaien we 5600 werkdiensten om het op tijd af te krijgen. Als je de treinen moet stilleggen is je schema altijd krap.”
“We hebben veel werk te verzetten,” beaamt Caan, “maar er is geen stress in de keet.” Door dag en nacht door te werken verwacht ProRail dat de nieuwe viaducten en sporen op tijd zijn aangesloten.
Minuut tot minuut
Caan regelt sinds de werkzaamheden de samenwerking tussen de spoorbeheerder en aannemer BAM. Honderden post-its in verschillende kleuren decoreren de wanden van de bouwkeet. Op grote witte vellen papier laten ze zien wat er tijdens de ‘negendaagse’ elk uur op welk stukje spoor moet gebeuren. “De minuut-tot-minuut planning is nog in de maak,” zegt Caan.
Het treinnetwerk rond Amsterdam heeft een capaciteitsprobleem. Amsterdam blijft groeien. Door de Hanzelijn die bij Lelystad is aangesloten en het toenemende aantal forenzen uit Almere neemt de druk op het spoor toe.
Extra spoor
In 2011 werd daarom de eerste schop in de grond gezet. Sindsdien heeft Station RAI er een perron bij gekregen, zijn zestien nieuwe spoorviaducten gebouwd, twaalf wissels vernieuwd en werd zestien kilometer aan extra spoor gelegd.
De meeste stukken spoor en nieuwe viaducten liggen echter nog ongebruikt te wachten. Om alles in werking te stellen moet het oude spoor eerst grotendeels worden afgebroken, weer opgebouwd en aangesloten op het nieuwe netwerk. En dat kan alleen door het treinverkeer rond station Amsterdam Zuid tijdelijk stil te leggen
Dienstregeling
Het werk rond station Zuid is moeilijk. “Het is een plek waar elke centimeter telt. De nieuwe brug die we over de Amstel hebben gebouwd ligt bijvoorbeeld tussen een weg en een ander treinspoor. Dit betekent dat je maar een paar meter hebt om het materiaal omhoog te krijgen terwijl links en rechts auto’s en treinen voorbijrazen.” Op de Europaboulevard bij de RAI moest de rijbaan tijdelijk worden verplaatst zodat er gewerkt kon worden.
Woensdag 10 augustus moet alles het doen. De reiziger zal dan nog weinig van de vernieuwingen merken. De nieuwe dienstregeling gaat pas in december in. “Het enige wat we meteen hopen te merken is een daling in het aantal storingen. Omdat we vier sporen aanleggen, konden veel van de probleemwissels weg.”