‘Kilometers kabels en leidingen, hier onder de grond? Daar wist ik niets van.’ Dat zegt de jonge vrouw die haar oppaskind komt ophalen van de school aan de Prinses Irenestraat. En ze is niet de enige. Wie je het ook vraagt – de zakenman op weg naar het station, de motoragent die staat te wachten op de hoek van de Minervalaan – ze hebben geen van allen van de MENZ-ring (Masterplan Energie en Nutsvoorzieningen Zuidas) gehoord. En dat is ook niet zo gek, want deze ring van ondergrondse kabels en leidingen ligt – heel verrassend – niet in het zicht. Na twee jaar is het werk onlangs afgerond.

‘Kijk,’ legt technisch projectmanager Dick Honing van Zuidas/Zuidasdok uit, terwijl hij er een plattegrond bij pakt. ‘De zuidelijke A10 gaat straks onder de grond. Op de plek waar de toekomstige tunnel komt, liggen talloze leidingen voor elektra, warmte en telecom. Die moesten daar dus weg. We hebben de kabels verlegd in een brede ring om de tunnel heen, waar er wel plek voor is. Dit noemen we de MENZ-ring.’ Hij wijst naar de klinkers van de Prinses Irenestraat. ‘En hier lopen die kabels en leidingen nu ook, vlak onder onze voeten.’

Grondige voorbereidingen

‘Dit is het aparte aan ons werk,’ vertelt Dick Honing later. ‘We hebben twee jaar gewerkt aan dit project, de hele boel is op de schop gegaan en nu de straat weer dicht is, zie je er niets meer van. Niet alleen het werk was uitgebreid, ook de voorbereidingen waren grondig. Tachtig procent van het werk is organiseren. Bij zo’n project zijn enorm veel personen en organisaties betrokken, en die moeten allemaal precies op tijd worden ingeschakeld. Zo zijn we bijvoorbeeld begonnen in het Beatrixpark omdat ze daar al bezig waren met de herinrichting van het park. Onze werkzaamheden sloten daar mooi op aan en door het werk te combineren hoefde het wegdek niet twee keer open.’

FM kaartje MENZ

Een overzicht van het tracé van de MENZ-ring (bruine lijnen). De rode stippellijnen geven de oorspronkelijk plek van de kabels en leidingen weer, deze worden de komende jaren gelijktijdig met andere werkzaamheden in het gebied verwijderd.

Enorme boor

‘Maar als tachtig procent van het werk organiseren is, dan is nog altijd twintig procent techniek. En dat is prachtig,’ aldus Dick. ‘Zo’n enorme boor die langzaam door de grond gaat om ruimte te maken voor de kabels en leidingen. De slimme oplossingen die je met elkaar als team bedenkt: zo hadden we weinig plek voor de opslag van de mantelbuizen, de flexibele kokers waarin de kabels en leidingen liggen. De buizen hebben we uiteindelijk van doppen voorzien, en in een sloot gelegd, waar ze rustig bleven drijven. Een perfecte alternatieve opslagplek en via het water konden we ze makkelijk aanvoeren voor de boring onder de A10. Dat zijn dan zaken waar ik extra veel lol aan beleef.’

Nieuwe klus

Nu de werkzaamheden zijn afgerond, heeft Dick zich gestort op een nieuw project: de herinrichting van de Strawinskylaan. Hier wordt het straatprofiel gewijzigd, worden de tram- en bushaltes vergroot en wordt er een nieuw spoor aangelegd. Dit onder andere in voorbereiding op de toekomstige route van de Amstelveenlijn die straks zijn eindpunt hier heeft. De voorbereidende werkzaamheden zijn reeds gaande, op straat wordt het werk zichtbaar vanaf oktober 2016. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het openbaar vervoer en de bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer. Wilt u meer weten over deze werkzaamheden? Houd onze website in de gaten, in september besteden we aandacht hieraan.

Bron: Dienst Zuidas

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s