We bouwen aan de nieuwe fietsparkeergarage op het Mahlerplein. Tevens richten we het plein opnieuw in en bouwt BAM in opdracht van ABN Amro een nieuw paviljoen. De ondergrondse fietsparkeergarage en het Gustav Mahlerplein zijn gereed in zomer 2016 en het paviljoen van ABN Amro in december 2016. In de fietsparkeergarage is plek voor 3.000 fietsen, waarvan 570 fietsen met brede sturen en kratjes.

4

Wanden-dak-methode

De fietsparkeergarage en het paviljoen worden gebouwd met de ‘wanden-dak-methode’. Bij deze methode wordt niet geheid. Eerst zijn de palen gedrukt, dit geeft nauwelijks geluidshinder, en daarna wordt het dak gemaakt. Vervolgens wordt ondergronds de garage ontgraven.

Ondergronds

Na het ontgraven wordt eerst de vloer gestort en daarna de wanden geplaatst. Bijkomend voordeel is de korte bouwtijd van de garage bovengronds, dit is slechts een half jaar. Terwijl de afbouw van de garage onder het dak verder gaat en de omgeving zo minder last heeft van lawaai en stof, wordt het plein ingericht en zo snel mogelijk teruggeven aan de gebruiker. Sinds begin februari 2016 is het plein gedeeltelijk weer in gebruik.

Afbouwen

Ondergronds wordt er dan nog hard doorgewerkt aan de afbouw van de fietsparkeergarage. Bij de ingangen van de garage staan nog hekken. Gedeeltelijk om te werken en gedeeltelijk om de toegang tot de garage voor ongenode gasten niet mogelijk te maken. Deze zomer opent de fietsparkeergarage zijn deuren en eind 2016 is het paviljoen van ABN Amro klaar.

Wist u dat?

  • We werken met bouwmethoden die weinig geluidshinder geven. Zo worden damwanden niet getrild, maar gedrukt. Palen worden niet geheid maar geschroefd. Er rijdt geen bouwverkeer tijdens de ochtend- en avondspits en ook tijdens de lunch is het rustig op het Gustav Mahlerplein.
  • De fietsparkeergarage ruimte biedt aan 3.000 fietsen, waarvan 570 fietsen met een kratje.
  • Lage fietsenrekken in het centrum van de kelder, zo houdt u overzicht in de garage.
  • Dat er een entree komt met een rollende hellingbaan en een transparante overkapping.
  • Dat er een trap aan de stationszijde komt.
  • Bovengronds er een parkachtige setting komt met veel groen en natuurstenen randen.
  • Dat er een waterberging komt (een grote betonnen bak) die voorkomt dat er water op het plein komt te staan bij hevige regenbuien.

Bron: Dienst Zuidas

Advertisements